Fekete-Kiss Sándor énektanár

Tanulj a mesterektől – Elton John

Tanulj a mesterektől – Elton John

By on jún 12, 2019 in Énektanulás | 0 comments

Kövesd a HangDalát!
Facebooktwitterrssyoutube
 

Mindig is mondom a növendékeimnek, azaz Neked, hogy “tanuljunk a legnagyobb mesterektől!”. Van ez a csodálatos dolog, amit Youtubenak hívnak, és ott a világ minden kincsét megtalálhatod, a világ minden titkát megtudhatod, a világ minden képességét megtanulhatod, megszerezheted, mégpedig azoktól, akiktől a leginkább érdemes: a legnagyobb mesterektől. 

Most adok Neked egy rögtönzött kis otthoni énekórát, benne vagy? Aztán élőben folytatjuk az Énektanfolyamon, nagyon jó lesz! De most azonnal elkezdjük, akár a konyhaasztalnál ülsz, akár a fotelban, vagy még az ágyadban vagy, nem számít, belevágunk, mégpedig MOST!

Szóval itt van például az Elton John. És a híres dala, a Can You Feel The Love Tonight. tegnap előkerül egy svájci (de magyar) növendékemnél. 

Elton John – Can You Feel the Love Tonight (From “The Lion King”/Official Video)

A srác mondta nekem, hogy van ám egy olyan változat, ahol a zenekari kíséret nélkül énekli el a dalt. Más szóval Acapella.

Can You Feel The Love Tonight (Acapella) Elton John

Azután egy fantasztikus dolgot csináltunk, és ezt Veled is meg fogom csinálni majd az Énektanfolyamon

Sorról sorra végigmentünk az Acapella változaton, és megfigyeltünk minden hangsúlyt, árnyalatot, manírt (ez most nem pejoratív szó, minden nagy énekes használ manírokat), affekciót (érzelemnyilvánítás a testünkön, hangunkon keresztül), hogyan köti, vagy nem köti a hangokat egymáshoz, hogyan ejti ki a hangzókat, persze mély, közép, vagy magas fekvésben (mindegyiknél másképp lehet megoldani a dolgokat), hogyan használja a dinamikát, és így tovább. 

A megfigyelést cselekvés követte, minden egyes mozzanatot leutánoztunk, azaz megpróbáltuk úgy csinálni, ahogy ő csinálta. És azt kell mondanom, hogy ha jól megfigyeljük, hogy mit hogyan csinál, akkor egész jól mi is meg tudjuk csinálni, és megértjük azt is, hogy miért csinálta úgy. 

Kiderül, hogy azon a módon sokkal könnyebb megénekelni a hangokat, tehát nem véletlenül úgy énekel, hangsúlyoz, kezeli a hangerőket, ahogy. A lényeg az, hogy a testét használja, azokat meg a gondolatai, érzései mozdítják, és a hang ennek a FOLYAMATNAK a végeredménye, pontosan kifejezi azt, ami mozgatja őt lélekben, testben. Így az igazi az éneklés. 

Egy pár megfigyelést összegyűjtök most, minden rendszer nélkül, ahogy jönnek.

  • A magas hangok előtt a mélyeket trambulinnak használja, így a testéből “lövi ki” a magas hangot. Egy felugrásnál is kell lefele dobbantani ahhoz, hogy felszálljunk. Ezt sokat gyakoroljuk a tanfolyamaimon.
  • A hosszú “Í” hangzókat érdekes, nyitott “Ü” szerűen énekli, így sokkal jobban szól, mintha igazi “Í”-t énekelne, búgóbb, dallamosabb, jobban beleillik a zenébe, érzelmesebb (márpedig ez fontos, mert a dalnak érzelmeket kell ébresztenie)
  • A magas dallamoknál zöngésíti a mássalhangzókat, szabályosan odakeni a szavakat, mert egyrészt csak így tudnak jól megszólalni, másrészt így sokkal több kifejezés, dráma tud belekerülni a dalba. Hogy ez pontosan mit jelent (ha esetleg nem sikerült volna felfedezni, hogy miről beszélek), azt a tanfolyamokon tüzetesen megbeszéljük, begyakoroljuk.
  • Nyomatékok, hangsúlyok, a hangerő használata. Ezek nélkül alig tudná hatásosan kiénekelni a dallamokat, vagy nem is tudná, ezekkel viszont minden nagyon könnyűvé válik, magától értetődő, és az eredmény ráadásul megfelel a darab érzelmi szándékának!
  • Az “Elengedés Művészete”. egy pár sor végi hosszú, lezáró dallamhangnál gyönyörűen megéli az “Elengedést”, relaxolja a záróhangot, kap egy légies vibrátót is, néha még el is hajlik a hang. Ezt mindig sokat tárgyaljuk: mindig szükség van mindenkét irányra az életben, vagy az éneklésben is. Kellenek Felépítések (feszültség, erőhatás, munkavégzés, tolás, stb) de minden ilyen Felépítést Elengedésnek kell követnie (“leépítés”, relaxáltalás, elszállás, hagyni, hogy magától menjen), mert enélkül merev, embertelen lesz az éneklés, és az nem jó… Az elengedés fázistól lesz emberi, szívhezszóló a hangod, mert a hallgatód is ott fog relaxálni, más szóval ott ereszti bele magát a saját “Szívterébe”, a saját “Létezésébe”, mert vannak dolgok, amiket nem munkavégzéssel tudunk megkapni, hanem beleengedve magunkat elfogadhatjuk azt. 

Azaz az énekes megtanítja a hallgatónak az ELFOGADÁS művészetét, ami az egyik legnagyobb ajándék, amit adni lehet valakinek. Köszönjük, Elton!

Mi pedig, azaz Te meg én? 

A zene legyen Veled! A Zene legyen Velünk!

Fekete-Kiss Sándor
A HangDala Énekmestere

Tetszett? Oszd meg!
Facebooktwittermail

Post a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

468 ad