Nagyon sok zenetanár és énektanár arra kényszeríti a növendéket, hogy mozdulatlanul játsszon és énekeljen. Ez a téves és nagyon káros instrukció évekre, évtizedekre leállíthatja a a növendéket a fejlődésben, és hiába próbál mindent úgy csinálni, ahogy a tanár kéri, valahogy nem úgy sikerülnek a hangok, dallamok, hogy igazi örömet okozzanak. Ez az instrukció azt okozhatja, hogy a növendék egyszerűen nem fogja élvezni az éneklést, vagy hangszeres játékot, és ennek következtében nem lesz játéka, éneke szívhez szóló, bárhogyan is próbál technikailag helyesen eljárni.
Sőt, ez az instrukció még azt is okozhatja, hogy kifejezetten hamisan fog énekelni, játszani, ami rengeteg frusztráció forrása lehet.
Gondold el, a zene maga mozgás, ahogy az élet is maga mozgás, sőt, az egész Világegyetem is maga a mozgás. Leállítani a mozgást rossz ötlet, mert ez leállítja a zenét. Így a zene nem egy élőn kibomló folyamat lesz, amiben a hangok természetesen megtalálják a helyüket, hanem technikai babrálás, a hangok elvesztik az életüket, és így könnyen hamisak is lesznek, illetve élettelenül szólalnak meg.
Azért is rossz ilyet kívánni a növendéktől, mert ezzel törést hozunk létre a lényében. Testének, lelkének egy része mozdulna a zenével, de lelkének másik része azzal van elfoglalva, hogy ne mozduljon a teste. A belső egységet megosztottság váltja fel, és ez a megosztottság az előadásában is megjelenik, mint nem őszinte, nem igaz, nem hiteles elem. Ez a megosztottság hatalmas gátlásokat hoz létre benne, ami pont lehetetlenné teszi, hogy a zene mozgását magán keresztül kifejezhesse. Így saját magát “bénának” érzi, ami az önbecsülésére is káros hatással van.
Ez a nagyon elterjedt instrukció azért is nagyon rossz ötlet, mert a mozgás leállításával kizárólag bal agyféltekés tevékenységgé zsugorítjuk a zenealkotás folyamatát, aminek következtében lelassul a gondolkodásunk, észlelésünk, így ügyetlenné válunk, hibát hibára halmozunk. Elfelejtjük, hogy a jobb agyféltekés működés sokkal gyorsabb, zseniálisabb, a képzelőerőnk is jobb agyféltekésen szárnyal, az ihlet, intuíció jobb agyféltekés tevékenység, és az észlelésünk egyidejűleg több ezer, vagy akár több millió ingert tud befogadni, a mozgásunk finomhangolása is magától értetődő lesz. Leállítani a mozgást annyit jelent, mint elzárni valakit a benne élő zsenialitástól.
A HangDala módszerben pont felszabadítjuk ezeket a mindenkiben benne rejlő képességeket, és így megnyílik az út az életteli énekléshez! Amikor a növendékem, akit évtizedekig arra tanítottak, hogy ne mozogjon, elkezdett mozogni, egy pillanat alatt előadása magával ragadó lett, szívhez szóló, és az intonációja is pontossá lett, megszűntek a hamis hangok!
Természetesen ez a mozgás nem egy mechanikus, technikai mozgás, hanem organikusan jön létre, és összhangban van a zene hangsúlyaival, érzelmi tartalmával, hullámzásával.
Szeretettel várlak, vedd használatba természetes képességeidet! Tanuld meg, hogyan tudsz jobb agyféltekésen zenét alkotni. Várlak a HANGDALA ÉNEKTANFOLYAM – NEM CSAK BÁTRAKNAK!, ahol ezt, és még oly sok mindent megtanulunk!
Most már nincs más hátra, mint elkezdeni (vagy folytatni) HangDala énektanulmányaidat!
- HANGDALA ÉNEKTANFOLYAM – NEM CSAK BÁTRAKNAK!
- Magánének órák
- Online HangDala Videó Tanfolyamok
A Zene legyen Veled!
Fekete-Kiss Sándor
énektanár