Fekete-Kiss Sándor énektanár

Lelkünk alaphangja – a csecsemő hangja – és a Te hangod

Lelkünk alaphangja – a csecsemő hangja – és a Te hangod

By on Sze 14, 2018 in Énektanulás | 0 comments

Kövesd a HangDalát!
Facebooktwitterrssyoutube
 

Ez a cikk a minap közzétett Kifejező hang és mozgás, az ének Grál Kincse cikkem folytatása és tovább gondolása. Az említett cikket javítottam, finomítottam, fölösleges részeket kivettem belőle, és egy pár félreérthető állításomat is sokkal árnyaltabbá, így érthetőbbé tettem.

Ebből a legújabb felfedezésemből, amiről mindjárt szó lesz, az órákon végzett kísérletek alapján hihetetlen áttörések születtek. Tulajdonképpen amint visszacsatlakozunk a tudatunk mélyben hömpölygő folyamba, egy csomó “énektechnikai” dolog, gyakorlat, művészi hangzás hihetetlenül gyorsan megvalósul, a hatás katartikus, megrendítő, gyógyító, és felszabadító. Hangilag is nagyon hamar egy sokkal magasabb szintre kerülünk. Ez számunkra is, és mindenki más számára nyilvánvalóan, azonnal hallható, lemérhető. Egyszerűen másképp érezzük magunkat, sokkal igazabban és teltebben szól a hangunk, és hozzáteszem, sokkal szebbé válik a mozgásunk is. 

Ha hallgatsz egy zenét, akár hangszerest, énekest, de akkor is, ha hallgatod, ahogy valaki beszél hozzád, felfigyelhetsz arra, hogy a zenei hangok, az énekelt hangok, és a szavak mögött egy állandóan mormoló kontinuum, folyamatosság van jelen. Ez a folyamatosság mondhatni teljesen párhuzamos a tudatod folyamatosságával.

Hallgass egy zenedarabot, egy énekest, vagy azt, amikor valaki beszél hozzád, és igen hamar felfedezheted, hogy minden ilyen megnyilvánulás mögött egy folyamatos búgást, mormolást, dúdolást, egy megszakítatlan hangzást fedezhetsz fel. Ezt neveztem most kontinuumnak. A tudatod hangja ez, és már akkor is megvolt, már akkor is használtad, játszottál vele, amikor még nem voltak szavaid, dallamaid. 

Ez pedig csecsemő korodban volt. Amit gőgicsélésnek hívunk, (amikor a csecsemő énekel a hangjával, közben játszik a kezeivel, nézegeti a tárgyakat, embereket, a világot), az az éneklés és a beszéd mélyén fekvő tényleges alapzengés. Megszakítatlanul folyamatos, és ez egy magával a tudatossággal, mivel annak legalapvetőbb megnyilvánulása.

A tudatosság folytonosságát hallod ilyenkor. A dúdolásod, mormolásod, formátlan éneklésed abszolút pontossággal jeleníti meg a tudatod hömpölygését, meg nem álló hullámzását.

Ez benned mind a mai napig így van, ez sohasem szűnik meg. Ez mindig veled van. Erre rakódnak rá aztán a szavak, dallamok, mint komplex képződmények, ám ha jobban odafigyelsz, rájöhetsz, hogy ezek alatt is mindvégig ott van ez a mormolás, dúdolás. A tudatosságod, az elméd, a lelked éneke ez, megállás nélkül szól belőled, akár beszélsz, akár énekelsz, de talán akkor is, amikor belül gondolkozol valamin, vagy a képzeletedet használod.

Ezt az alaphangzást aztán a különböző érzelmek, indulatok, hangulatok, a gondolatok “modulálják”, azaz változtatják a hangerejét, intenzitását, a hangmagasságát, ritmusát. De akármilyen bonyolultságot érjenek el ezek a megnyilvánulások, mindezek alatt megállás nélkül ott van a folyamatos dúdolás, mormoló zengés.

Ez a Lelked éneke, a Lelked hangja. 

Ha rá tudsz hangoldóni a lelked hangjára, minden megnyilvánulásod, így az éneklésed is valóban egy új szintre kerül, mivel Te magad kerülsz egy új szintre. Tudatosan közelebb kerülsz önmagad alaprétegéhez. Ennél alapvetőbb eszközt nem találhatunk erre a célra. Ráadásul abszolút “ösztönös”, nem kell “megtanulni”, ezt tanulás nélkül is tudtad kezdettől fogva. Ez a folyamatos dúdolás, zengés, hangicsálás, gőgicsélés Te magad vagy, és hiába nőttél ki a csecsemőkorból, ez mindvégig veled marad, amíg csak létezel. Most is veled van, miközben olvasod ezt a cikket. Ha kíváncsi vagy a Lelked hangjára, hát itt van veled, most megtaláltad.

Ez túl van a szavakon, de még a dallamhangokon, skálákon is. Alapformájában nem illik semmilyen skálába, és a szavak szintje alatt létezik, mint búvópatak. Minden megnyilvánulásod alapját képezi. 

Már megszokhattad a HangDala módszerében, hogy a célom minden esetben az, hogy lehatoljak a dolgok legmélyére, az alapokra, mert onnét sokkal könnyebb visszacsatlakozni a bennünk rejlő zsenihez, a rég elveszett művészt újra megtalálhatjuk, és ennek következtében sokkal mélyebben megtaláljuk önmagunkat is. Mindez elkerülhetetlenül oda vezet, hogy az önbizalmunk is megnő, éa önmagunk felvállalása is könnyebbé válik. Ha megtalálod a mélyedben most is létező csecsemő hangot magadban, akkor milliméterekre kerültél ahhoz, hogy megtaláld igazi önmagadat is.

A benned élő gyermek tiszta, nagyon tehetséges, igazi teremtő erővel bír, és íratlan lapként meg fogja találni a saját megoldásait, olyanokat is, amiket senki nem tanított neki. Ha megtaláltad ezt a gyermeket magadban, akkor automatikusan azt is megtanultad, hogy hogyan vállad fel mindezt. Innét kezdve ez nem fog erőfeszítésedbe kerülni.

Ezért neveztem a bennünk lévő gyermek, sőt, csecsemő megtalálását a Szent Grálnak

Ha a skála gyakorlatokat, mozgásokat, dallamokat, vagy a repertoárod zenedarabjait lebontjuk a mélyükön meghúzódó alapokra, ami természetesen nem más, mint a Lelked hangja, akkor pillanatok alatt hatalmas gátak szakadnak át, és végső soron rájössz arra, hogy a mozgások, alakzatok, energia áramlások nem külső dolgok, hanem belőled jönnek. Ezek mind te vagy. Sokkal könnyebb olyasmit megtanulni, ami te vagy, mint valami külső dolgot, ami nem te vagy. Igazából nem megtanulni kell ezt, hanem csak birtokba venni. 

Utána, ha visszaépítjük ezt a komplexebb megnyilvánulások irányába, és ezek megint egyesülnek a szavaiddal, a deklamálásoddal, az azokat kísérő mozgásaiddal, és végül a bonyolult dallamokkal, eléggé hamar csodák történnek veled.

Nem csak iszonyúan jól fogsz énekelni, és mozogni, (a kettő egy, ezt meg kell szokd a HangDala módszerben!) de egyben olyan változatosság jelenik meg benned, az előadásodban, amiről eddig nem is álmodtál, hogy te is tudod. Olyan megoldásaid lesznek, amiket senki nem tanított neked.

Én egy-két kör után már nem kell, hogy veled énekeljek (mozogni akkor sem szűnök meg a zenére, ez nálam annyira alapvető, hogy gyakorlatilag lehetetlen lenne nem mozognom a zenével), mert mindent Te magad fogsz megcsinálni, magadból merítve az erőt, a tudást, a tehetséget. 

Ja igen, a művészi képzelőerőd teljesen felszabadul arra, hogy szabadon megnyilvánuljon. És igen, az énektechnikád is, szinte “magától” (hát igen, Magától, Uram, Asszonyom) átbillen a helyes, azaz működőképes, a célnak megfelelő irányba. Hajlékony, kifejező lesz, pont olyan, mint amire az adott pillanatban épp szükség van. Változatos lesz! Nem lesz unalmas egy pillanatig sem! És számíts arra, hogy közben többször könnyezni fogsz, vagy akár sírni, mert évtizedes elnyomásoktól fogsz felszabadulni.

Amit eddig újra, meg újra el kellett magyaráznom, megmutatnom, Veled együtt csinálnom, azt most pár együtt megtett menet után magától értetődő módon magad fogod csinálni, önállóan. És én csak élvezem, ahogy csinálod. Gyönyörködök benned. (Az is jó, hogy így kevesebbet kell dolgoznom… Ez csak tréfa volt).

Közrebocsátom tehát legújabb felfedezésemet, a HangDala módszer az eddigieknél még alapvetőbb találmányát. Használd egészséggel, váljék boldogságoddá, és…

A Zene legyen Veled! De most már tényleg!

Fekete-Kiss Sándor

A HangDala Énekmestere

Tetszett? Oszd meg!
Facebooktwittermail

Trackbacks/Pingbacks

  1. Kifejező hang és mozgás, az ének Grál Kincse | HangDala - jobbagyféltekés énektanulás nem csak bátraknak! - […] lovag, aki egyben gyermek tudott maradni, a többiek pedig nem! Ezért az övé lett a Szent Grál. A rávezető…

Post a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

468 ad