április 19

Az élet áramlása és az éneklés – 2. éneklecke

0  comments

Ez a második része az Elméleti és gyakorlati Énekleckék Lépésről Lépésre 6 részes sorozatának.Fontos, hogy ne csak olvass, de próbáld is ki a gyakorlatokat, minél többször! Az igazi énektudás csakis TAPASZTALATOK szerzése útján jön létre!

A cikkben lejátszható hanganyagot is találsz.

Hogyan lesz a hangod élő?

Most foglalkozni fogunk egy kicsit azzal, hogy mi az, ami segíti az éneklésedet, és mi az, ami akadályozza. Ez a megismerés oda fog vezetni, hogy tudatosan tudjuk választani mindazt, ami segíti az élő énekhang kialakulását, és tudatosan eltávolítjuk az útból mindazokat a dolgokat, amik akadályozzák azt, hogy hangunkban élet legyen.

Megint csak arra fogsz rájönni, hogy ez sokkal könnyebb, és egyszerűbb, mint ahogy valaha is gondoltad volna.

Tehát, mitől lesz az éneklésed élő? Attól, ha az élet-áramlásaid élők! És most jön a millió dolláros kérdés: miről ismerszik meg az, hogy valami élő, vagy élettelen?

A válasz egyszerű. 🙂

Mi különbözteti meg az élőt és a nem élőt egymástól? Mi minden élőnek a közös nevezője?

Hát a MOZGÁS!

Az élő mozog, áramlik, a nem élő pedig merev, mozdulatlan, vagy le van rögzítve. Ezt az alapelvet nagyon jól tudod használni az élet minden területén, vagy a mozgásban, sportban is, de nagyszerűen használható az éneklésben is, hiszen az éneklés is a mozgáson, mozgatáson alapszik. Mozdítjuk a levegőt, mozdulnak a hangszalagok, mozdulnak a beszédért felelős izmok, a mimikai izmok, sőt, mozgásba lendül a lelkünk, a képzeletvilágunk, az egész testünk…

Megakadt áramlás – megakadt élet

HANGDALA ÉNEKTANFOLYAM – NEM CSAK BÁTRAKNAK!

Ha pedig megakad bennünk az élet áramlása, mit történik? Azonnal megfigyelhető ez is: valamelyik testrészünk, izomcsoportunk, vagy akár az egész testünk merevvé válik, lerögzül, megszűnik mozogni, és ellenáll az áramlásnak, nem-áramlóvá válik.

Csakis akkor számíthatsz arra, hogy élő legyen az énekhangod, ha élő a tested, a légzésed, és ha nem merevszenek be a nyakizmaid például, vagy a nyelved, ha a lágyszájpadlásod (a kemény szájpadlás mögött) is rugalmasan engedékeny, és engedi, hogy a hang a fejbe is felmenjen, és ott is zenghessen, és az arcizmaid, a mimikai izmaid is lazán engedik, hogy a hang megszólaljon, és nem állnak ellen azzal, hogy megfeszülve tartod őket.

Jó – kérdezheted – de hogyan biztosíthatod, hogy annak, ami áramló kell, hogy legyen, és energikus, az az lehessen, és annak, aminek engednie kéne a hangokat megvalósulni – ez különösen érvényes a magas hangokra is, de a mélyekre is – az lazán engedjen, és ne pedig befeszülve akadályozzon?

Ha megakadt, mozdítsd meg és újra élő lesz

A módszer nagyon egyszerű! Ha hangadás közben meg tudod mozdítani finoman a törzsedet, a nyakadat, az állkapcsodat, a nyelvedet, akkor ezzel a mozdulattal el is kezdted kilazítani őket. Ugyanis nem tudod ezeket egyszerre befeszíteni és finoman mozgatni. Vagy egyik, vagy másik van érvényben.

És hogyan érem el – kérdezheted – hogy a légzésem szenvedélyesen áramló legyen, de sosem durva, és mindig a megfelelő mértékben legyen energikus, vagy éppen tovaszálló, elengedő?

Nos, a módszer, amit most tanítok Neked, univerzálisan használható, és ha megfigyeled a nagy szólistákat videókon, felvételeken, MINDEGYIK kivétel nélkül alkalmazza ezt a fantasztikusan jól működő eszközt.

Egy nagy titok, amit minden sztár használ

Tenger hullamzasa

Ahogy izmainknál egy piciny, finom mozgatás az, amivel bármelyik testrészünket kiszabadíthatjuk a berögzült állapotból, és újra élettel tölthetjük meg mozgásunkat, úgy a légzésünknél is a mozgás lesz az, ami segít.

Hogyan vigyünk mozgást a légzésbe, hiszen az eleve mozgás? Nos, a következő dolog valóságos CSODÁKAT tesz mind a légzéseddel, mind a hangoddal, a hangszíneddel, és az előadói szuggesztivitásodat is az égbe tudja emelni.

Az eszköz, amit mostantól minden hangban, minden dallamban használhatsz ez:

Sose legyen az éneked dinamikai (azaz hangerő) hulláma egyenes vonalú, mindig vigyél a hangodba vagy erősödést, vagy halkulást, de a hangerő legyen mindig finom mozgásban!

Az áramlás gyakorlata – mindenképpen élj vele!

1. Először próbáld ki, milyen, ha NINCS áramoltatás?

Próbáld ki, kérlek a következőt. Most velem együtt énekelj egy hangot úgy, hogy a dinamikai görbéje egyenes legyen, azaz elejétől végéig egyforma legyen a hangerő, ne legyen benne változás. Készen állsz? Akkor kezdjük!

— aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa —

Próbáljuk meg még egyszer.

Nos, milyen volt a hang? Milyen élmény volt így énekelni egy hangot? Nehéz, vagy könnyű volt a hang tisztaságát biztosítani? Milyen volt a hangszín? És közben hogyan érezted magad a testedben?

Le merem fogadni, hogy valahol kellemetlenül feszengtél, és nagyon kellett vigyáznod arra, hogy nehogy változás kerüljön a hangerőbe, és ehhez több ponton be kellett feszítened az izmaidat, hogy a rögzítettségben biztosítsd azt, hogy a hang tökéletesen egyenletes legyen.

2. Most próbáld ki, milyen, ha élsz az áramoltatás eszközével?

Jó, akkor most kipróbáljuk azt, hogy milyen eredményt, illetve milyen érzést ad az, ha a hangerő hullámzik, változik, ha változást viszünk a hangba?

— aaaaaaaAAAAAAAAAaaaaaaaaaa —

Még egyszer… Ne is csak egyszer! Sokszor! 🙂

Nos?

  • Melyik volt szebb hang?
  • Melyiket volt könnyebb énekelni?
  • Melyik hang esetében volt jó érzés a testedben?
  • Éreztél-e kellemetlen feszültséget a testedben a második esetben? És az elsőben?

Próbálgasd, szerezz tapasztalatokat, figyeld meg, hogy mi történik egy és másik esetben.

Ami még szenzációs ebben a módszerben az az, hogy amikor változást viszel a hangerőbe, azt nem is tudod másképp csinálni, mint a lehető legjobb légzéssel!

Automatikusan ideális légzés

Mely legzes

A légzésed egészen biztosan az alhasi izmaidból fog kiindulni, ami egy sokkal gazdagabb hangszínt ajándékoz Neked, míg a merev hangnál a hangot a borda magasságából próbáljuk kontrollálni, ami egy kényszeredett, sokkal szegényesebb, és bizony gépies hatású hangot eredményez.

Születés, növekedés, elengedés, mint az óceán hullámai

A feladat most a következő. Megint arra kérlek, hogy adjál hangokat, de most tudatosan éld át minél többször, hogy jólesően, sóhajszerűen születik meg a hang, egy gyönyörű, sóhajszerű belégzést követően, úgy emelkedik ki a semmiből, mint egy napfelkelte, majd élvezettel növeld a hangot, hadd dagadjon meg természetes ívben, majd a zeniten túljutva kezdd el jólesően elengedni a hangot, hadd menjen, és végül egy finom naplementében haljon el, mindvégig sóhajszerű ívben. Így átéled a mozgás kétféle aspektusát: a lendületbe hozást, és az elengedést, lazítást.

Egy nagyon jó tanács, (a sztárok tudják)

Amikor énekelsz, mindig ügyelj arra, hogy legyenek lendületadó pillanatok, azaz hangsúlyok, finom lökések, amiket elengedő, lazító, pihentető momentumok kövessenek. A dalszövegek hangsúlyai, és hangsúlytalan szavai eligazítanak, hogy mikor hogyan hangsúlyozzál. Impulzus és elengedés, impulzus és elengedés… E kettő váltakozása valóságos gyönyörűséget okoz mind a testnek, mind a léleknek, de az énekhangot is varázslatossá tudja tenni.

Tessék, akkor most velem együtt próbálj ilyen módon egy pár hangot adni, dúdolgass, énekelj dalokat, tedd ezt minél többször, figyelve hogy mi történik, és milyen hatást okoz benned, testedben, és a hangodban. Jó kísérletezgetést! Ha sokat csinálod, rengeteget fogsz tudni az énekhangodról!

Egy másik izgalmas feladat: hallgasd a kedvenc énekeseidet, és figyeld meg, hogyan mozgatják az energiát, hogyan váltakoznak a hangsúlyos és hangsúlytalan pillanatok! Tanulj tőlük, utánozd le az eszközeiket! Ezzel rengeteget fejlődhetsz nap, mint nap!

Sok sikert ezekhez a gyakorlásokhoz, amiket nyugodtan nevezhetünk játszadozásnak is. Játsszál a hangoddal minél többet!

Egy kis adalék: itt az Univerzum legalapvetőbb törvényét használjuk arra, hogy drámaian megszépítsük és megkönnyítsük éneklésünket. Nevezetesen, hogy az Univerzumban a nyers erő nem működik, csak a lágy erő. Egy mérnök bekerült az USÁban egy kísérleti csoportba, azt mondták neki, hogy itt egy katódcső, és mágneses mezőn keresztül próbáljon átlőni egy elektront úgy, hogy a mágneses mező ne tudja eltéríteni. Próbálkozott hetekig, míg végig nem gondolta, hogy itt valószínűleg a nyers erő használata okozza a kudarcot. Otthon elkezdett kísérletezni egyszerű eszközökkel, egy tévéből kiszedte a katódcsövet, és megpróbálkozott a következővel: a nyers erő helyett könnyed impulzusokat kezdett alkalmazni, és csodák csodája, a kísérlet sikerült!

Ugyanaz, amit én is tanácsolok: használj impulzusokat, minden könnyedén, és akadály nélkül működik, míg a nekifeszülő folyamatos energia akadályoz. Az Univerzumban a LÁGY ERŐ működik.

Utána átkerült egy másik csoportba, ahol a tárgyak lebegtetése volt a feladat. Erős elektromágnesekkel emeltek vasgolyókat, és a nagyon drága tekercsek 8 perc után kiégtek. Nem gond, hogy a tekercsek nagyon drágák voltak, vették a következőt, és csinálták tovább. Nem számított a pénz. Megint elgondolkodott a dolgon, és otthon vett egy olcsó mélyhangnyomót, lefektette a földre, rárakott egy pingponglabdát, majd egy hanggenerátorból elkezdte emelni a frekvenciát. 28000 Hz-nél a labda felemelkedett, és stabilan fent is maradt, akármeddig. Hanggal emelt meg egy tárgyat. Amikor bevitte a fotókat, leírást a főnökéhez, az szomorúan ránézett, majd a bizonyítékokat ledarálta az iratmegsemmisítőn. Elmondta, hogy nem is gondolta volna, hogy ilyen hamar rájön az igazságra, és hogy ez azért nem jó, mert eléggé rendesen kapják a pénzt, de a cél az, hogy továbbra is kapják, így az érdekük az, hogy ne legyen eredménye a kísérleteknek.

De gondolj Teslára! Edison úgy gondolta, hogy egyenáramot kell használni az elektromosság szállításához (nyers erő), de az a távolság arányában lecsökkent. Tesla ellenben váltóáramra gondolt (impulzusok, mozgás, lágy erő), és a váltóáram segítségével akármilyen messzire el tudta vinni az áramot veszteség nélkül. Egy kísérlet, amit egyszerre végeztek két városrészben, Tesla elméletét igazolta. Végül a világ az ő elgondolására szavazott, és ezért használunk váltóáramot. Edison dühös volt, és a probléma megoldásáért kilátásba helyezett 1millió dollár díj helyett csak 5000 dollárt csapott ki az asztalra Tesla elé, mondván, hogy „vannak peches emberek”.

Lám, mire nem képes a hang? És a lágy energia? (a hang is impulzusokból áll…) Tárgyakat lehet megemelni vele, és a levegőben lebegtetni. Energiát közvetíteni nagy távolságra… Nohát… Gondolnád, hogy az éneklésednek ilyen hatalma is lehet? 🙂

A második éneklecke hanganyaga (hangoskönyv)

2. Éneklecke Audio

A második éneklecke gyakorlatai

2. Éneklecke feladatok Audio

==Rejtett tartalom==

Válj taggá!

A tartalom megtekintéséhez, meghallgatásához be kell lépned az oldalra felhasználóneveddel, jelszavaddal!

Ha még nem regisztráltál, itt ingyen megteheted, Tagként rengeteg HangDala Énektanulási anyagot kapsz!

Csatlakozz az Egymillió Boldog Énekhang Közösségéhez!

============

A következő lecke tartalmából:

De mi az a szerv, ahol a hangot magát előállítjuk? Mi az, ami rezegni kezd, amikor a levegőt élő áramlásba hozzuk, és hogyan működik? Milyen hangokat tudunk kicsalni e szervünk segítségével magunkból? Erről fog szólni a 3. gyakorlati és elméleti lecke, amit az otthoni énektanulásodhoz használhatsz!

A Zene legyen Veled!

Fekete-Kiss Sándor énektanár
A HangDala énekmestere


Tags


You may also like

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Kapcsolatfelvétel

Név*
Email*
Telefonszám
Üzeneted
0 of 350
>