fbpx

A hangszalagok – az énekhang húrjai – 3. éneklecke

Szerző: | ápr 19, 2016 | Minitanfolyam | 2 hozzászólás

Ez a harmadik része az Elméleti és gyakorlati Énekleckék Lépésről Lépésre 6 részes sorozatának.Fontos, hogy ne csak olvass, de próbáld is ki a gyakorlatokat, minél többször! Az igazi énektudás csakis TAPASZTALATOK szerzése útján jön létre!

Az énekleckéhez hanganyag is tartozik, amit ezen az oldalon le is játszhatsz.

Az énekhang "húrjai" a hangszalagok. A gégefőnkben (amit kívülről úgy tudsz megtapintani, ha a nyakadon elöl lévő kidudorodásra helyezed az ujjadat, ezt hívjuk a fiúknál ádámcsutkának) foglalnak helyet a hangszalagjaink, amik lélegzetvételkor, vagy hang nélküli kilégzéskor nyitva vannak, viszont amint hangot szeretnénk adni, a gége izmai a gégefő porcait mozgatva egymásnak feszítik, zárják a hangszalagokat.

Az áthaladó levegő elkezdi megrezgetni ezeket a finom kis hangszalagokat, és így rezgés, hang keletkezik. Az így keletkező rezgés több helyen, több rezonátor üregben felerősödik, és jellegzetes hangszínt kap, illetve a hangerőt is mindenképpen a rezonancia biztosítja. Ezt azért hangsúlyozom ennyire, mert nagyon meg szeretnélek óvni attól, hogy a hangerőt a levegő kiáramoltatásának fokozásával, vagy a hangszalagok erőteljesebb kihasználásával próbáljad elérni. Ettől a téves módszertől mindenképpen óvakodjál, mert ez a hangszalagok túlerőltetéséhez, megbetegedéséhez vezethet, ami nagy baj.

A hangerőt sosem a hangszalagok erőltetésével, vagy a gégefő izmainak megfeszítésével fokozzuk, hanem mindig a rezonánsüregek fokozottabb kihasználásával, azaz a rezonancia fokozásával, alakításával. A hangszalagokkal mindenképpen arra törekszünk, hogy a lehető legkönnyedébben hozzuk létre a rezgést, tehát egyáltalán ne erőltessük meg őket. Ehhez meg kell tanulni lazítani a hangszalagok működtetésében részt nem vevő nyaki izmokat, a nyelvet, a garat (torok) izmait, a lágyszájpadlást (a kemény szájpadllás mögött), a mimikai izmokat, az ajak izmait.

Minden felesleges izom merevség nem hogy segíti a hangszalagok működését, például a magas hangok kiéneklését, vagy épp a nagyon mély hangok megszólaltatását, hanem kifejezetten megakadályozza, hogy a hangszalagok segítségével ezeket a hangmagasságokat el tudjuk énekelni.

Ez a függetlenített lazítás, ha belegondolsz, nem is egyszerű feladat. A különböző izmok és izomcsoportok független használatát követeli, amihez mindenképpen gyakorolnod kell! A későbbi leckében még szólunk a lazítás módjairól, és fontosságáról.

A hangfajok és a hangszalagok

HANGDALA ÉNEKTANFOLYAM – NEM CSAK BÁTRAKNAK!

A nők hangszalagjai rövidebbek, vékonyabbak, a férfiaké hosszabbak és vastagabbak. Így a nőknek egyszerűen magasabb a hangfekvésük, a férfiaké mélyebb. A női hangoknál a szoprán a magas hangfekvés, a mezzoszorán a közép hangfekvés, az alt a mélyebb női hang, és mindez a hangszalagok méretétől függ. A koloratúr szoprán a szopránnál is magasabb, a legkarcsúbb női hangfaj, gyakran énekeltetnek vele gyöngyöző futamokat és extrém magas hangokat is.

A férfi hangfajok a tenor - magas, a bariton - közép, és a basszus - mély. Ezeken belül beszélnek még mély baritonról, magas baritonról (hőstenor) és mély basszusról is. A hangok lehetnek mind a nőknél, mind a férfiaknál líraiak (lírai szoprán, lírai tenor) vagy akár drámaiak (drámai szoprán, drámai tenor). Az operákban a főszerepeket gyakran a magas hangfajoknak adták.

A popzenében megfigyelhetjük, hogy a nők gyakran mély fekvésben énekelnek, a fiúk viszont igen gyakran a magas fekvésben, ami sokszor azt eredményezi, hogy fizikailag (rezgésszámban) ugyanoda kerülnek a női és férfi hangok. Ez egy kicsit olyan, mintha egy unisex törekvés érvényesülne a populáris műfajokban.

Hangmagasságok és mélységek

Minél gyorsabban rezegnek a hangszalagok (minél vékonyabban és hosszabban vannak egymás felé feszítve a gége izmai által) annál magasabb hangokat, azaz annál gyorsabb frekvenciájú rezgéseket adnak. A mélyebb hangokat lazábban megfeszített hangszalagokkal képezzük. A különböző hangmagasságok képzéséhez nem elegendőek pusztán a hangszalagok, bizony a levegőoszlop működtetése drámaian befolyásolja, hogy mit vagyunk képesek elénekelni, vagy mit nem. Erről bővebben majd a légzésről szóló részben beszélünk.

Maguk a hangszalagok többféleképpen tudnak hangot kelteni, ami többféle hangzást eredményez. Ezt most meg is beszéljük, és ki is próbáljuk. A lecke feladata is ehhez fognak kapcsolódni, be kell laknod a különböző hangkeltési fajtákat, gyakorolgatnod, próbálgatnod, ahogy az előző leckékben is tetted. Az így szerzett tapasztalatokkal nagyon jól fogsz tudni énekelni, és eljutsz oda, hogy kifejezetten könnyedén fogsz tudni magasságokat, mélységeket énekelni, vagy bármilyen hangot.

Zeng a Zönge

hanghullamok

Nos, az egyik legfontosabb hangszalag funkciót úgy hívhatjuk, hogy ZÖNGE, vagy nevezzük még precízebben ZÁRT ZÖNGÉNEK. Itt most semmiképp nem a torkodat, vagy a szádat kell "zárnod", itt a hangszalagok teljes hosszában való záródására célzunk, ami egy tömör, erőteljes hangot eredményez. Mivel ennél a hangfajtánál a hangszalagok jól záródnak, nem szökik el a levegő, így egy ilyen erőteljes hangot paradox módon nagyon hosszan tudsz kiénekelni. Ebből következően amennyiben bátrabban adsz hangot, akkor számíthatsz arra, hogy hosszabb lesz a levegőd, mivel a bátrabb hangzáshoz ösztönösen jobban fogod zárni a hangszalagjaidat.

Közép hang, vagy "mellhang"

==Rejtett tartalom==

Válj taggá!

A tartalom megtekintéséhez, meghallgatásához be kell lépned az oldalra felhasználóneveddel, jelszavaddal!

Ha még nem regisztráltál, itt ingyen megteheted, Tagként rengeteg HangDala Énektanulási anyagot kapsz!

Csatlakozz az Egymillió Boldog Énekhang Közösségéhez!

============

De azt hiszem, sejted, hogy a szép hanghoz nem elég a hangszalagokat ismerni. Szükség van arra, hogy a légzéseddel művészi módon tudj hangokat kicsalni a hangszalagokból. Erről fog szólni a leckesorozatunk 4. része.

A Zene legyen Veled!

Fekete-Kiss Sándor énektanár
A HangDala énekmestere

2 hozzászólás

  1. Mariann

    Kedves Sándor!

    Ez egy nagyon hasznos bejegyzés. Köszönet érte! 🙂

    Kiemelnék egy mondatot: „Ennek a hangzásnak az eléréséhez elengedhetetlen, hogy megnyisd a torkodat, a garatodat a nyelved mögött, és egyidejűleg a lágyszájpadlásodat.” – Azt hiszem, nálam is itt lehet a probléma…(a helyes légzést is kell még gyakorolnom, de az már jobban „megvan” azt hiszem, mint a „nyitás”)
    A légzésnél írtakról – későbbi lecke – erőteljes mankót adott, hogy a bordakosárra figyeljek, és a képzeletbeli „térbe emelés” is jó tipp. De hogyan tudnék rájönni, hogy hogyan nyissak?
    Előre is köszönöm válaszát!
    Mariann

    Válasz
    • Fekete-Kiss Sándor

      Kedves Mariann, ezt iszonyú nehéz lenne itt egy commentben szavakkal, betűkkel leírni, gyere el egy HANGDALA ÉNEKTANFOLYAM – NEM CSAK BÁTRAKNAK!, ott mindent a gyakorlatban ki fogunk próbálni, és mindenre rá fogsz jönni! Szeretettel várlak! Sándor

      Válasz

Szólj hozzá!

s2Member®

Pin It on Pinterest