Mitől Különleges a HangDala?

Szerző: | febr 20, 2021

A HangDala Módszer lényege

Miben más a HangDala? Mitől különbözik minden más énekiskolától, legyen az magyar, vagy külföldi? Ez egy jó és fontos kérdés.

A HangDala lényege, hogy teljes mértékben a MEGFIGYELÉS által jött létre, azaz Nulla% ideológia, 100% “Hard Core” tények. Én semmit nem hiszek el, amit mások, akár a világ legnagyobb tekintélyei mondanak, megfigyelek mindent, kipróbálom, megnézem, hogy valójában úgy van-e, ahogy állítják, működik-e, lehet-e használni, és csak akkor hajlok arra, hogy elfogadjam (nem tanítsam, csak elfogadjam), ha tényleg igaznak bizonyul.

De én még ennél is messzebb megyek: igazán azt tudja bárki hitelesen tanítani, amin maga is teljes mértékben átélt, megtapasztalt, megoldott, és ezt a tapasztalatból fakadó bölcsességet adja át. De nem is a bölcsességet magát, hanem azokat az elérési módokat, gyakorlatokat, amiknek a segítségével a tanítvány is át tud menni ezeken a tapasztalásokon, és így ez a saját tapasztalatává, bölcsességévé válik.

Az éneklés, és minden más művészeti tevékenység ilyen tapasztalati tudomány, ebben különbözik a filozófiától. Itt nem elég az egzakt gondolati megfogalmazás – az is egy nagy vívmány – itt képesnek kell lenni arra, hogy a leszűrt igazságot testileg, fizikailag átélhető módon megjelenítsük. Példa: nem elég gondolkodni a hangról, vagy az előadóművészetről, fizikailag érzékelhető hanggal kell fizikailag és érzelmileg átélhető előadóművészi produkciót alkotni.

Élő gondolkodás vs. halott gondolkodás

Ez a gondolkodás teljesen más fajtáját teszi szükségessé, mint amit köznapi értelemben gondolkodásnak hívnak. A köznapi értelemben vett “gondolkodás” az egy leszűkített, úgynevezett “bal-agyféltekés” gondolkodás, amit pl. Rudolf Steiner “Fej-Gondolkodásnak” hívott, és amiről meghökkentő módon azt mondta, hogy “megnöveli a halálerőket a testben”.

 

A művészi teremtéshez, átéléshez egy olyanfajta gondolkodásra van szükségünk, amit az iskolákban nem is neveznek gondolkodásnak, mert még nem értik a lényegét, még nem látják uralkodó jellegét a létezésünkben. Ezt nevezhetjük művészi gondolkodásnak, teremtő imaginációnak, Rudolf Steiner pl. ezt “Élő Gondolkodásnak” hívja. Annak idején megállapította, hogy azok, akik művészettel foglalkoznak, könnyedén eljutnak a meditációs gyakorlatokban ehhez az Élő Gondolkodáshoz, míg azok, akik nem gyakorolnak művészeteket, vért izzadva sem tudnak ide eljutni, vagy csak nagyon hosszú idő alatt.

Jobb-agyféltekés énektanulás

A HangDalában sikerült felfedeznem ennek az Élő Gondolkodásnak a kulcsát, amit “Jobb-Agyféltekés” üzemmódnak hívok, és konkrét módszereket mutatok meg arra, hogy hogyan hívhatod elő magadban ezt a fajta tudatosságot bármikor, amikor szükséged van rá.

A HangDala másik felfedezése az a sarokpont, miszerint a jó énekléshez arra van szükség, hogy azt használd, amid van, amit már születésedkor megkaptál, mondhatni készen. Az igazi művészek attól olyan természetesek és ösztönösek (miközben abszolút tudatosak, a legmagasabb szinten), hogy az ösztönös érzelmi, testi reakcióikat használják művészi hatások elérésére, és mindezt tökéletes harmóniában teszik. A testi, lelki, hangi történéseik tökéletes összhangban vannak a dallammal, szöveggel, hangsúlyokkal, érzelmi állapotokkal, a mögöttes gondolattal, színpadi szituációval.

Őstudás használata

Ebből következően énekelni tulajdonképpen nagyon könnyű, mert csupa olyasmit csinálsz, ami már ösztönösen beléd lett táplálva azzal, hogy megszülettél itt testben, másrészt azonban ennek a magas szintű használata, és a fizikai megvalósítás összhangba hozása a lelki, szellemi szándékokkal, és a műalkotással egy igencsak magas szintű, rengeteg gyakorlást igénylő folyamat.

De ettől olyan szép, nem? A művészet gyakorlása a legkomolyabb megvilágosodás gyakorlat, igazi harcművészet, ami egy Szuper-Humán lény, “Isten Ember” irányába viszi a gyakorlót. Az énekgyakorlás által megismered a tested, a lelked, sőt, a Világegyetem működését, magát a Teremtőt.

Az élet csapatmunka

Mert ne felejtsük el, az éneklés “csapatmunka”, “Teamwork”! Nem EGYEDÜL te énekelsz, hanem egyesülsz az egész Univerzummal a testeden és az energiákon keresztül, és a mindenséggel együtt hozod létre az énekszámodat.

“Ének, hajolj ki ajkamon!” mondta József Attila, és ha belegondolsz, pont ezt fejezte ki ezzel! Nem “te hajtod ki” az éneket az ajkadon, hanem megkéred, hogy “ő hajoljon ki”. Más szóval azt sem mondhatod, hogy “ÉN ÉNEKELEK”, de azt sem, hogy “NEM ÉN ÉNEKELEK, hanem csak a mindenség rajtam, értéktelen senkin keresztül”. Egyik sem igaz. Egyedül nem mennél semmire, ez egy együttműködési folyamat, de nélküled semmi nem történne.

Azaz egyszerre vagy cselekvő, és nem cselekvő, aktív és passzív, létrehozó, és egyben ámuló tanú, és akár mozgások szintjén is, mindez nagyon is jól megfigyelhető az általam tanított hangképzésben. Az éneklést nem kiizzadod magadból, hanem megszületik rajtad keresztül. Cselekvőnek is kell lenned, de ugyanakkor át kell adnod a vezetést a természetnek, meg kell engedned, hogy a csoda létrejöjjön. De nem erőszakolhatod ki.

Izgalmas, nem? A HangDala tanfolyamokon sok téveszméről rántjuk le a leplet, és mutatunk rá arra, hogy mi az, amit valóban meg lehet figyelni, valóban működik is, nem csak a tekintélyek erőltetik ránk. Nem véletlenül írtam azt itt a weboldalon valahol, hogy ez egy mély paradigmaváltozást okozó tanfolyam (igen, a HangDala Énektanfolyamnál írtam, azt hiszem). Azért írtam, mert ez a fajta megközelítésmód, cselekvésmód mindent megváltoztat, és egy másik világban találod magadat, olyanban, ahol rengeteg csoda történik, és ahol igazán Önmagad lehetsz, igazán otthon érezheted magad.

Most ez jutott eszembe a fenti címről. A zene legyen Veled, és a csodák!

Fekete-Kiss Sándor
A HangDala Énekmestere

0

0 hozzászólás

Szólj hozzá!

X

Elfelejtetted a jelszavadat?

Csatlakozz hozzánk!

Pin It on Pinterest

Tetszik?

Add tovább!