Fekete-Kiss Sándor énektanár

Mi az a támasz? 3. rész – Medenceizmok

Mi az a támasz? 3. rész – Medenceizmok

By on Júl 29, 2017 in Énektanulás | 0 comments

Kövesd a HangDalát!
Facebooktwitterrssyoutube
 

A TÁMASZRÓL  szóló cikksorozat harmadik, befejező része következik, az elsőt itt találod: Mi az a támasz? 1. rész, a másodikat pedig itt: Mi az a támasz? 2. rész kilégzés

Most nem utalok hosszasan az első két cikkre, elég, ha rákattintasz a linkekre, és el tudod olvasni. Arra szeretnék most koncentrálni veled, hogy hogyan használjuk pontosan ezeket a medence izmokat, milyen érzés, amikor beaktiválod őket a teljes énekesi támasz, és a kifejező énekhang érdekében?

A tanfolyamokon eléggé meggyőzően be tudjuk mutatni, hogy amint érzelemmel, szenvedéllyel adsz hangot, azonnal elkerülhetetlenül beaktiválod a 

  • gátizmot a
  • medenceizmokkal
  • az alhasi izmokkal
  • a törzs izmaival együtt

és ezek együttesen TÁMASZT nyújtanak a rekeszizomnak, finoman, kontrolláltan emelik, így egy teljes, kifejező és hatásos énekesi légzést nyújtanak. De én tovább megyek, és azt mondom, hogy amint ez a finom belső emelés bekövetkezik a gát területen, azonnal a TELJES TARTÁSOD IS KIEMELKEDIK, és a borda is automatikusan kitágul. Ez is ugyanis egy milliárd éves reflex, magától megtörténik, amint a megfelelő érzelmi állapotba hozod magad. 

Próbáld ki! Állj fel, és ernyeszd el a gát területet. Ilyenkor természetes módon a törzs, és a bordakosár is ernyedt állapotba fog helyezkedni, a teljes gerincoszloppal együtt.

Most finoman “szívd fel” belülről a gátat, a medence izmokat (mondom, nem vagyok egy anatómia professzor, lehet, hogy valamit nem mondok tudományosan, de attól még nagyon is jól meg tudod érezni, csinálni a dolgot). Mi történik?

Azonnal egy nem feszült “készültségi állapot” fog létrejönni a testedben, a tartásod a helyére kerül, és vele együtt a bordakosár is kitágul, készültségi állapotba kerül. A gerinced is kiemelkedik, ha alulról megtámasztod a tested (látod, a TÁMASZRÓL BESZÉLÜNK, de most végre érthető módon) a gáttól a fejed búbjáig egy szép felfele emelkedő tartás alakul ki, olyan leszel, mint egy táncos. Ez olyan, mintha “lóra kapnál”, de most te magad vagy a ló. Hopp! Már fent is vagy. Mindez egyáltalán nem görcsös, hanem oldott, mozgásra képes, nincs lerögzítve. Ezért alkalmas ez a művészi munkára, mozgások kivitelezésére. 

Amint legalulról “megtámasztod” a tested, minden a helyére kerül, mintegy magától, és minden ideális helyzetbe kerül. Most ha ezt jól csináltad, és tényleg a belső, medence izmokat használtad, akkor a farizmaid nincsenek megfeszítve, ezt ki is próbálhatod, rázogasd meg a farizmaidat a kezeddel, és ha lazán lengenek, miközben ezt a gát felszívó mozdulatot végzed, akkor jól csináltad a dolgot. 

Ez azért fontos, mert a farizmok nem belső izmok, hanem vázizmok, azaz a csontváz mozgatására vannak kitalálva. A medence izmokat akkor is tudod emelni, készültségbe hozni, ha a farizmok nincsenek megfeszítve, márpedig ez hasznos, mert a farizmok megfeszítése hosszan meg fogja feszíteni a combizmokat is, és a hátizmok egy részét is, ami feszült, görcsös és fárasztó tud lenni egy idő után (elég hamar, próbáld ki). 

A medence izmokat így valósággal edzeni tudod az énekléssel, és így egy csapásra sok hasznos dologhoz jutsz hozzá:

  • Csodás énekhang érzelmi mélységgel
  • Teljes énekesi támasz
  • Nagyon jó tartás görcsösség nélkül
  • Nem lesz hátfájásod, mert alulról elegendő mértékben meg lesz támasztva a tested
  • Ez még tantrikusan is fejleszt, sok egyéb, gyönyörű képességet fogsz felfedezni magadban
  • Segíti az életfontosságú belső szervek működését is
  • Persze a vérkeringésed is javul az altestedben, ami nem árt, mivel a legtöbb embernél ez a rész szomorúan alulfejlett, ami sok kellemes, vagy egészséges dologtól tudja megfosztani őket, amiért kár…

Még hosszan sorolhatnám, azt hiszem, már így is meggyőztelek, hogy ez a természetes mozdulat egyszerűen az egész lényedet egy magasabb szintre helyezi, az énekhangoddal és a légzéseddel együtt. 

És mindez olyan természetes, ősi reflexeken alapszik, és már születésed első percétől a rendelkezésedre állt, legfeljebb elfelejtetted. Nem az a baj, hogy keveset tudsz, hanem az a baj, hogy túl sok fölösleges dolgot tanultál meg. Néha a kevesebb sokkal több, mint a túl sok, vagy a fölösleges tudás. Egy szobrot is úgy készítenek, hogy a fölösleges követ eltávolítják a kész szoborról…

Hát legyünk a magunk hang szobrászai, távolítsuk el a fölösleget, hogy az eredeti zsenialitás megnyilatkozzon benned. Amit már születésedkor megkaptál, legfeljebb azóta elfelejtetted, mert sok fölösleges dolgot tanultál meg, ami néha a természet ellen dolgozik. A Hang-Varázs Énektanfolyamokon ezeket könnyű szerrel el fogjuk távolítani. 

Tetszett? Oszd meg!
Facebooktwittermail

Post a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

468 ad