Fekete-Kiss Sándor énektanár

Mi az a támasz? 2. rész kilégzés

Mi az a támasz? 2. rész kilégzés

By on Júl 29, 2017 in Énektanulás | 0 comments

Kövesd a HangDalát!
Facebooktwitterrssyoutube
 

Folytassuk a demisztifikációt az első támaszról szóló cikk után! Ott a belégzést és a “körkörös hasi légzést” tárgyaltuk, illetve demisztifikáltuk. Most demisztifikáljuk a támaszt a kilégzésnél, amikor énekhangot adunk. Ott hogyan működik a légzés, a támasz, mit támasztunk meg mivel?

Ha a kérdésre jól tudunk válaszolni, akkor automatikusan tudni fogunk támasztani, és megint csak, ez olyasmi, amit valójában nem kell megtanulnunk, megtanítani egyeneses káros lenne, mert ez is olyasmi, amit minden hangot adó élőlény tud születés óta, beleértve az embert is. Ha egy működő reflexet próbálunk mesterséges úton megtanítani, azzal akadályozzuk, hogy természetesen történjen meg mindaz, aminek meg kell történnie, és ami egy természetes, kifejező, a képzeletünk és érzelmi mozgásaink által irányított énekhanghoz vezethetne bennünket. 

Az előző cikkből már sejtheted, hogy ha minden izom csak az egyik irányba tud munkát végezni, a másik irányban pedig csak engedni tud (vagy ellenállni, de az megakadályozza a másik fázist, ami görcshöz, befeszült állapothoz vezet), akkor most a felállás a következő lesz:

Most a rekeszizom alatti izmok lesznek a munkavégzők (az izmoknál a munkavégzés összehúzódást jelent), és most a rekeszizom fogja MEGENGEDNI, hogy a törzs izmai (elöl, oldalt és hátul) finoman felemeljék, és ez az emelkedés kilégzéshez vezet, ha pedig ezt hanggal kombináljuk, akkor ez egy énekhanggal járó kilégzés lesz. 

Áhá, akkor így már érthető, hogy mi emel mit! Érthető, hogy mit jelent a misztikus TÁMASZ szó, ami mostantól egyáltalán nem lesz misztikus, sőt, teljesen érthetővé, világossá válik. Mi támaszt mit? A rekeszizom alatti izmok a törzsben finoman emelik a rekeszizmot, pont olyan mértékben, amilyet a hang intenzitása megkíván, más szóval támaszt nyújtanak a rekeszizomnak, és így az egész kilégzésnek. 

De nem csak a hasi, és oldal- illetve háti izmok teszik ezt, hanem menjünk csak még lejjebb, akkor lesz az igazi a TÁMASZ! Az alhasi izmok is gondosan részt vesznek a dologban, nem csak elől, de oldalt, sőt hátul is (nem vagyok jó anatómiából, de a dolog átéléséhez, megéléséhez nincs is szükség arra, hogy anatómia leckét vegyünk; elég csak csinálni, abban meg jó leszel, mert mint hangsúlyozom, ez nagyon természetes, és már 1 perces kisbaba állapotodban is tökéletesen tudtad, hogyan kell ezt csinálni, de még az állatok is tudják, énekmesteri tanítás, vagy anatómia tudás nélkül is). 

Azért az mégis vicces lenne, ha a kisbabáknak, vagy a kutyáknak hangképző órákat kéne venni az első sírás, gügyögés, vagy vonyítás előtt. 

Nos, minél mélyebbről van “megtámasztva” a hang, a kilégzés, annál szebb és jelentőségteljesebb hangot kapunk, és annál tökéletesebb lesz a folyamat. 

Ezért engedd meg, hogy most nagyon radikális legyek, és még mélyebbre menjek. Mert ez még mind nem elég ahhoz, hogy megértsd, hogyan tudsz jól “támasztani” az énekléshez. 

Ezt viszont már nagyon kevesen tanítják, nem is nagyon hallottam, hogy ezt így bárki tanította volna a Youtubeon, vagy akárhol, pedig ha elmondom, miről van szó, rájössz, hogy ez teljesen kézen fekvő, “dehát hogy-hogy senki nem gondolt rá eddig”? 

Szerinted a rekeszizom emeléséhez (a támaszhoz) elég a törzs izomzata? Hol kezdődik a törzsünk? Hát persze, hogy a gátnál! Hogy erre senki nem gondolt? 

De, azért valami hasonló dologra gondoltak, páran tanítják, hogy az altestünk is fontos szerepet játszik ebben a “támaszban”, csak sok téves dolgot tanítanak, ami megint erőlködéshez vezethet, de akár egészségi károsodást is okozhat (és okoz is sok esetben).

Azt mondom tehát, hogy a belső medence izmok, és a gát terület együttműködik ideális esetben a törzs feljebb található izmaival. Ebből lesz az igazán jó hang, az igazi támasz, a hosszú hang, amire sokan vágynak, és ettől lesz igazán kifejező, SZENVEDÉLYES az előadásod. 

Na most hogyan szokták mégis tanítani? Egy kedves és nagyon tehetséges énektanár lány a Youtubeon mesélte, hogy egy énekesnő megtanította neki, hogy a magas hangoknál szorítsa össze a fenék izmait. No, ez már eléggé nyomravezető ötlet, csak egy probléma van vele: ezt nem csinálhatod tovább, mint egyetlen magas hangnál, ha ezt huzamosabb ideig csinálod, begörcsölnek és elfáradnak a farizmokkal összekötött hátizmok és combizmok, azaz szinte az egész tested megfeszül. Ez így nem fog menni, pedig ezt tanítja. Egy csúcs hangnál működhet, 1-2 másodpercig, de ennyi. 

A másik, sokkal rosszabb ötlet, hogy sok énektanár a “kakilós érzést” tanítja. Nem viccelek, nem olvastál rosszul, megismétlem: KAKILÓS ÉRZÉS. Ezzel két probléma van. 

  1. A kakilós érzésnél a törzs izmai felülről lefele nyomják az altesti medence izmokat, amiknek ekkor (legalábbis a sikeres nagydolgozás érdekében RELEASE (elengedett) állapotba kell kerülniük, ellenkező esetben visszatartják a sikeres mű létrejöttét. Elengedett állapotban pedig hogyan támasztanak? Sehogy. Ilyenkor a “támasz” nem felfele, hanem lefele történik (támasz helyett nyomásról beszélhetünk), és hát nem ez a szándék. A szándék a rekeszizom művészi képzelettel irányított finom emelése a zenének megfelelő módon. 
  2. Azzal, hogy a lágy belső szerveket ismételten szorgalmasan lenyomják, egészségügyi károkat hoznak létre magukban, tehát nem csak görcsös, “kakilós” lesz a hangjuk, de a kitágult, szétnyomott izmok miatt képtelenek lesznek visszatartani a vizeletüket, vagy akár mást is, és ez igazán nagy baj tud lenni.

Na jó, ennyit erről, beszéljünk inkább arról, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni?

Nagyon egyszerű: mondtam már, hogy a természet maga fogja megvalósítani ezt is bennünk, és még csak erőlködnünk, vagy nagyon erősen koncentrálnunk sem kell, mert ez teljesen könnyedén fog megtörténni?

Nos, ha érzelem teli, színes, szenvedélyes hangot adsz, akár éneklésben, akár beszédben, a belső medence izmok és a gát terület belül finoman emelni fog, és ettől lesz a hang szenvedélyes. Ez abszolút ösztönös, sőt elkerülhetetlen, nem kell “megtanítani”, mert mindenki tudja, még az állatok is. Ezekhez az altesti és nagyon fontos belső (nem külső izmok, mint a farizom!) izmokhoz csatlakoznak a velük együtt működő alhasi, hasi és törzsi izmok, és ezek együtt emelik finoman a rekeszizmot. Na ezt a teljes működést nevezhetjük TÁMASZNAK. 

Világos? A medence izmok a gátizommal, egybefűzve az alhasi, hasi és törzsi izmokkal (elöl, hátul, két oldalt) együtt támasztják, emelik – nem görcsösen, nem kényszeredetten, nem erőlködve – hanem fantáziával, könnyedséggel, természetességgel a rekeszizmot, ami pedig “release” állapotban emelkedik fölfele, kiáramoltatva a levegőt a tüdőből, miközben hangot adunk. Ez a TÁMASZ. Ilyen egyszerű. 

Nagyon természetes, és megint csak, szinte egyáltalán nem kell ezt “megtanítani”, mert amint nagy gyöngédséggel, vagy lendülettel, vagy érzelemmel, vagy nagy elragadtatottsággal adsz hangot – ezt a képzeleteddel, az érzelmi szándékoddal csinálod, ami megint csak nem egy komplikált, túl intellektualizált folyamat, hanem nagyon természetesen lezajló dolog (mondhatni, így vagy megteremtve, egy gyerek is meg tudja csinálni) – azonnal bekapcsolod a teljes folyamatot, egészen a gáttól, a medence izmoktól felfele, az alhason át a hasi, törzsi izmokig, és mivel természetesen a bordád is nyitva van (ez egy ilyen érzelmi-készültségi állapotban ugyancsak magától megtörténik), ezért egy gyönyörű énekhang lesz az eredmény.

Miért kapcsolod be azonnal az egész rendszert? Nem azért, mert figyelsz rá, hanem azért, mert ez így együtt egy teljes rendszert alkot, és ösztönösen be van kötve az élőlényeknél az érzelmi rendszerrel, akár már több milliárd éve. Még ha nem jártak hangképzés órára, akkor is. 

Ha figyelsz valamire, akkor mire fogsz tehát figyelni? Az izmaidra? Legfeljebb néha, és csak nagyon finom érintéssel. Legfőképpen arra figyelsz, hogy milyen zenei, hangi, érzelmi hatást akarsz létrehozni, ez beindítja a teljes egybefüggő rendszert a gáttól a rekeszizomig, és pont az lesz, amit a képzeleted diktál.

Tehát az énekléshez nem árt edzeni a legfőbb énekesi szervedet: a képzeletedet, és az érzelmi intelligenciádat. Ezek fogják ugyanis az ősi reflexek által beindítani a természetes reflexek sorozatát, aminek eredménye egy kiváló énekesi előadás lesz. De hát pont ezt csináljuk a tanfolyamokon, elég nagy sikerrel. 

Érdekes a megközelítésem? Valószínűleg annak fogod találni. Igaz ez? Gyere énektanfolyamra, és meggyőződsz erről a magad számára. Tetszik Neked ez a gondolkodásmód? Hát ezt majd megírod a kommentekben a cikk alatt. 

Na, most biztosan rengeteg kérdésed van még, például az, hogy hogyan is működteted pontosan ezt a bizonyos medence izom területet, mit jelent az, hogy ezek belső izmok, és nem külsők (vázizmok), mit akarok ezzel mondani, stb.?

Mivel ez a cikk már most több, mint 1380 szót tartalmaz, ezért erről egy következő, harmadik részben fogok írni, és rá fogsz jönni, hogy nagyon hasznos lesz az információ nem csak énekesi, de sok más egészségi szempontból is, sőt, még tantrikusan is! Erre számítottál? Tadám!

Akkor most búcsúzom, de csak annyit mondanék még a harmadik rész előtt, hogy mindent nagyon jól meg tudok mutatni neked a Hang-Varázs énektanfolyamokon, könnyű megtanulni, és nagyon élvezetes, és akár hiszed, akár nem, ezt már születésedkor is tudtad, de most újra előhozzuk. Benne vagy? Imádni fogod!

Tetszett? Oszd meg!
Facebooktwittermail

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mi az a támasz? 1. rész | HangDala - jobbagyféltekés énektanulás nem csak bátraknak! - […] most átbeszéltük a belégzést, és a “körkörös hasi légzést”, a következő részben jön a lényeg, a TÁMASZ, ami a…

Post a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

468 ad