Fekete-Kiss Sándor énektanár

Elragadtatottság – a képességek megduplázása

Elragadtatottság – a képességek megduplázása

By on Júl 29, 2017 in Énektanulás | 0 comments

Kövesd a HangDalát!
Facebooktwitterrssyoutube
 

Az ember nem is gondolná, hogy a képességeink felszabadításánál egy jó gondolat, elmebeli beállítottság, belső érzelmi állapot milyen sokat segíthet abban, hogy egy csapásra nagyon jó énektechnikára tehessünk szert.

Tulajdonképpen arról van szó, hogy szó szerint vett “technika” nem létezik, inkább mondjuk úgy, hogy bizonyos eredmény elérése nagyban füg attól, hogy hogyan próbáljuk elérni. Van például egy dal részlet, aminek van egy érzelmi jelentése. Ez bele van írva a dalba, a harmóniákba, a dallamba, a ritmus hangsúlyos és hangsúlytalan részeinek váltakozásába, lejtésébe, a szövegbe és hangsúlyaiba, és mindezek együttes hatásába.

A jó zeneszerző (és szövegíró) tálcán kínálja azt a belső állapotot, ami bele van írva a dalba, nekünk elég ezt megfejteni. Amint azonosulunk ezzel az érzelmi, hangulati, gondolati, energetikai üzenettel, már “csak” annyi a dolgunk, hogy ezt beleengedjük a testünkbe, és csodák csodája, a légzésünk, a légzést mozgató izmok, a hangszalagok, és a többi hangképző részünk szinte “automatikusan” úgy fog megmozdulni, hogy pont az a bizonyos hang fog kijönni, ami az adott zenerészletre a legjobban illik. A nagy szólisták mind ezt csinálják, ezt megfigyelheted Youtube videókon. Az eredmény nagyon természetes, közvetlen lesz, pont az, amit a szerzők is megálmodtak, amit Te is megálmodtál, és most meg is valósítod hallható formában. 

Ez úgy történik a mindennapi valóságban, hogy a növendék például egy gyakorlatot, vagy egy dalrészletet gyakorol velem, és egyszer csak azt javaslom neki, hogy “most ezt énekeld elragadtatottan”, vagy “mintha túlcsordulna szívedben a zene öröme”, vagy “most engedd meg, hogy a tréfás éned megnyilvánuljon rajtad keresztül”. A növendék arca és lénye egy pillanat alatt átalakul, mozgása, légzése nagyon természetessé válik, az arca valóban nagyon kifejezővé, tréfássá, élénkké válik, és “technikailag” dupla, vagy tripla olyan jól énekel. Az előadásának hirtelen jelentése lesz, meggyőző erővel telítődik, és nagyon élvezetessé válik, őszintévé, magával ragadóvá, és ezzel együtt pontosabban is énekel, miközben minden szigorú erőlködés és koncentráció hiányzik belőle. 

Egyszer egy fiatal orthodox püspök hallva, hogy egy pillanat alatt az általam kezelésbe vett kis templomi kórus milyen szépen énekelt, ezt mondta nekem: “látszik, hogy a boldog emberek kétszer olyan jól énekelnek”. És igaza van, tényleg így van. 

Ehhez nem kell érzelmeket hazudni, mivel mindezek az élet élmények minden pillanatban benned vannak. Úgy is mondhatnánk, hogy a tudat előterében mozgó hangulatok és érzések mögött a háttérben állandóan megbúvó patakként, vagy óceánként ott él bennünk a létezésnek egy nagy boldogság tengere, és a megfelelő (jobb agyféltekés) megközelítéssel ezek előtérbe kerülnek. Egyesek erre azt mondják, hogy valójában mindenki “megvilágosodott”, minden pillanatban, csak erre ritkán jövünk rá. 

De amikor elragadtatottan éneklünk, olyankor egy pillanat alatt rájöhetünk, hogy ez tényleg így is van, és hogy valójában mi okozunk mindent magunkban. Kívánom, hogy minél többet élvezd ezt a megvilágosodott, tehetséges, sőt, zseniális állapotot, ami tényleg Te vagy éneklésben, és persze az élet minden más területén.

A zene boldogsága legyen veled!

Tetszett? Oszd meg!
Facebooktwittermail

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mi az a támasz? 2. rész kilégzés | HangDala - jobbagyféltekés énektanulás nem csak bátraknak! - […] mert amint nagy gyöngédséggel, vagy lendülettel, vagy érzelemmel, vagy nagy elragadtatottsággal adsz hangot – ezt a képzeleteddel, az érzelmi szándékoddal…

Post a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

468 ad